Csak annyit mondanék, hogy ember tervez, Isten végez. Hiába gondoltam én azt, hogy a tavaszi átállás csak a gumik kicserélését és egy gyors átnézést jelent: mégis másképp alakult az élet. Persze ez nem gond, inkább jöjjenek elő a hibák ilyenkor, mintsem hogy menet közben robbanjak le valahol az ország másik végében. Az történt ugyanis, hogy a tavaszi gumicsere végül lengéscsillapító csere is lett egyben.
Budapesten nem egyszerű feladat jó autószerelőt találni – egy vidékinek. Hiába élek évek óta a városban, sokáig gondot jelentett, hogy hová vigyem az autóban, melyik az a hely, ahol tényleg jó kezekben lesz. Vidéken megszokja az ember, hogy 1-2 vállalkozó van, és hamar híre megy, hogy melyik területen, vagy autó márkát illetően ki a jobb szaki. Itt a fővárosban viszont egyáltalán nem így megy ez a dolog – nehéz valódi arcot adni egy-egy cégnek és reálisan megítélni, hogy akkor most megbízhatunk-e bennük vagy sem.
Ezért volt nagy szerencsém a Méta Autószervizzel, mert egy ismerősöm ajánlása által került képbe nálam egyáltalán, tehát már nagy előnyökkel indult a szememben. Ezen a megelőlegezett bizalmon a személyes találkozás is csak emelt, azt tudom mondani, hogy nyugodtan hagytam ott az autót az átnézésre.
Nagyon fontosnak tartom a folyamatos karbantartást, mert én magam egyáltalán nem értek a járművekhez, csak azon az alapszinten, amennyire azt egy jogosítvánnyal rendelkező embernek illik. Éppen ezért preventív jelleggel minden téli-nyári váltáskor igyekszem szakemberrel átnézetni az autót, hogy ne nekem kelljen az út szélén fogalmatlanul telefonálgatnom, amikor a kocsi lerobban.
A Métánál pontosan egy ilyen átnézés során bukott ki, hogy bizony eljött az ideje a lengéscsillapító cseréjének. Bár ennek lehet, hogy voltak olyan fizikai jelei, amit egy jobb fülekkel rendelkező egyén meghallott volna, én nem igazán éreztem meg a problémát – tegyük hozzá, hogy még mindig nem értek hozzá.
A Méta weboldalán azt is el tudtam olvasni, hogy ők hogy csinálják a cserét, illetve, hogy ennek milyen jellegű költségei lehetnek. Itt is elmondják azt, amit nekem személyesen is elmondtak, hogy ez egy teljesen természetes dolog, nagyjából 30 000 kilométerenként érdemes megnézetni és felméretni az állapotát. Ez egy kopó alkatrész, ami borítékolhatóan elhasználódik időről-időre és ki kell cserélni a biztonságos autózás érdekében.
A vizsgálata a Méta Autószerviznél úgy történik, hogy első lépésként szemrevételeznek egy mechanikus vizsgálat közben, majd ezt követően egy erre a célra szolgáló berendezéssel vizsgálják meg a szerkezetet és működését. Előbbinek az a lényege, hogy felderítsék, hogy például folyik-e a lengéscsillapító olaj, vagy van-e bármi más elváltozás a működésében. Utóbbinak pedig az a lényege, hogy egy speciális padra állítják az autót, amely aztán a vizsgálatot követően százalékos formában értékeli ki, hogy hogyan is teljesít a jármű lengéscsillapítója, kell-e már cserélni, vagy még megfelelő a további biztonságos és balesetmentes közlekedéshez. A határértékek ebben az esetben a 20 és a 40: kormányozott kerék esetében 40% és az alatti értékek, amelyek már kritikusnak számítanak, míg nem kormányzott keréknél a 20% és alatta az a szám, aminél már érdemes kicserélni a lengéscsillapítókat.
Ahhoz, hogy esetleg ne csak akkor jusson el az autó a szervizbe, amikor már megadta magát ez a szerkezet, érdemes figyelni azokat a jeleket, amiket én sem ismertem korábban, pedig egészen logikusan adják magukat. A Méta honlapján össze is van szedve egy csokorba, hogy melyek azok a pontok, amelyek gyanút ébreszthetnek bennünk. Egyrészt, nagyon jellegzetes, hogyha a kanyarokban úgy érezzük, hogy a kocsi nem elég stabil, nem a megszokott módon veszi a kanyarokat – ez egy tipikus jele a lengéscsillapítók kopásának, hiszen ennek a feladata az, hogy az autó stabilan közlekedjen. Egy másik jellemző és szemléletes formája a meghibásodásnak a gumiabroncsok rendellenes kopása. Ezt egyébként, mint megtudtam, kagylósodásnak is nevezik, mert ilyen formában kezd kopni a gumi. Talán ez egy kicsit nehezebben vehető észre annak, aki egyébként nem nézegeti rendszeresen a kerekeket. Ami pedig szintén nagyon beszédes lehet, az az, amikor fékezés után még sokat leng a kocsi. Ez is nagyon jellegzetes, biztosan ültetek már ilyen autóban és tudjátok miről beszélek. Én legalábbis így már tudom, csak akkor még nem kapcsolta össze a fejem azzal, hogy ez egyfajta meghibásodás.
Mindehhez azt is jó tudni, hogy nem minden esetben van szükség a teljes lengéscsillapító cserére. Vannak olyan problémák és meghibásodások, amelyek bizonyos alkatrészek cseréjével is orvosolhatók – ilyenek például a szilentek cseréi.
Egy másik út, amikor nem a lengéscsillapító csere a fő mutatvány, hanem a hozzá tartozó körítés: a toronycsapágyak és a rugók is lehetnek időnként cserések. Ezeknek a megoldását hidraulikus úton is tudják a Méta szerviznél. Ahol pedig már légrugók vannak, ott sincs probléma, mert azokat is tudják cserélni és közben pedig megvannak azok a diagnosztikai eszközök is, amikkel meg lehet tanítani az autónak az új alkatrészeket (igen, megtanítani!). Gyakorlatilag bármilyen típusú és márkájú járművel tudnak zöldágra vergődni és ennek a díjait sem titkolják, hiszen az is ott van a weboldalon egyértelműen leírva.
Többféle kategória van megjelölve a lengéscsillapító cseréjére, így egyik részről vannak az első kategóriás cserék, amely első és hátsó lengéscsillapító esetében is 21 500 forintba kerül. A második kategóriában már valószínűleg egyel több dolgot kell cserélni, mert 25 900 forintot kell érte fizetni. Aztán vannak a korábban említett toronycsapágy és mindenféle rugók cseréi: nos ezek többsége szintén 21 000 forint körül mozog. Míg végül, de nem utolsó sorban a stabilizátor pálca cseréje 12 900 forintba kerül – bár hazudnék, ha azt mondanám, hogy pontosan tudom ez mit takar.
Egyszerű hozzájuk bejelentkezni telefonon keresztül és egyébként maga a műhely a 19. kerületben van. Nehéz is lenne elképzelni egy nagy műhelyt a belvárosban. A weboldalon tényleg minden információt meg lehet találni, nem csak a lengéscsillapító csere kapcsán, de minden más szolgáltatást illetően is, amivel ők foglalkoznak. Vannak árak, képek a galériában és nagyon hasznos ötletek a blog bejegyzésekben az olyan laikusoknak, mint én vagyok. Most már tudom, hogy mire kell odafigyelni a lengéscsillapítók működése kapcsán. Azt meg remélem ti sem felejtitek el, hogy mennyire komoly jelentősége van a megfelelő minőségű és szezon szerinti gumiabroncsoknak – hiszen ezen múlhat a biztonságunk és a közlekedés más szereplőinek biztonsága is. Szóval ne vegyétek félvállról, menjetek egy megbízható műhelybe, mint a Méta Autószerviz és ha szükségetek van segítségre, ellenőrzésre, javításra, akkor ne habozzatok. Sokkal jobb dolog még akkor autószerelőhöz menni, amikor még nem robbantál le az út szélén, mint egy traileren tripla költségen elfurikázni a legközelebbi ismeretlen szerelőhöz.